Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen bewindvoering en budgetbeheer?

Bewindvoering is bedoeld voor mensen die zelf niet meer in staat zijn om hun financiën te beheren en/of uit de schulden te komen. Het is een maatregel die altijd via de rechtbank verloopt. De rechter controleert of het bewind echt nodig is en spreekt daarna de maatregel uit. Budgetbeheer is voor mensen bedoeld die nog wel zelfstandig hun financiën kunnen beheren, maar tijdelijk hulp nodig hebben om bijvoorbeeld te stabiliseren. Bij deze vorm van hulp komt geen rechter bij te pas.

Hoe lang duurt bewindvoering?

Bewindvoering wordt in principe voor onbepaalde tijd uitgesproken. Afhankelijk van de persoon en situatie wordt gekeken hoe lang het precies gaat duren. Een persoon met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, zal altijd iemand nodig hebben die zijn financiën beheerd. Maar het kan ook zijn dat een persoon alleen te maken heeft met problematische schulden. In dat geval streeft ProPitio ernaar om het bewind te eindigen zodra de schulden zijn opgelost. Meestal duurt dit tussen de 3 en 5 jaar, op voorwaarde dat die persoon zelf weer zijn financiën op gezonde wijze kan beheren. ProPitio zorgt er daarom voor dat haar cliënten handvatten krijgt om ook ná de bewindvoering schuldenvrij te blijven.

Hoelang duurt budgetbeheer?

Budgetbeheer is een hulpmiddel voor personen die tijdelijk iemand nodig heeft om bijvoorbeeld stabiliteit in hun financiën te brengen. In overleg wordt er een plan gemaakt waarin besproken wordt hoe lang het budgetbeheer gaat duren en wat er precies voor de client wordt gedaan.

Hoe betaal ik voor bewindvoering als ik een laag inkomen heb?

Als je een inkomen hebt op bijstandsniveau of daaronder, dan wordt de bewindvoering in de meeste gevallen voor jou, via bijzondere bijstand van de Gemeente betaald.

Wat wordt er tijdens de bewindvoering van mij verwacht als cliënt ?

ProPitio vindt het belangrijk dat haar cliënten altijd precies weet wat de situatie is. Daarom wordt er veel geïnvesteerd in de communicatie. ProPitio werkt daarnaast met een programma waarin haar cliënten altijd kunnen inzien hoe hun dossier er voor staat. ProPitio probeert zo helder mogelijk en respectvol te zijn en verwacht dit ook van haar cliënten. Daarnaast is het belangrijk dat er motivatie en inzet van de client, aanwezig is, om het doel zo snel mogelijk te bereiken.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb?

We hopen van niet, maar het kan gebeuren dat er een klacht ontstaat. Tijdens de intake gesprek reikt ProPitio altijd een klachtenregeling uit. Hierin staat precies beschreven wat een client kan doen in geval van een klacht. ProPitio streeft ernaar om een klacht zo snel mogelijk af te handelen.